דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגיל עוקץ בלוס אנג'לס 

מאת    [ 09/02/2008 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2659 פעמים ]


קליפורניה היא אחת המדינות הבודדות בארה"ב המרשה קיום משאלי עם, בהם יכולים הבוחרים להעביר או לשנות חוקים שבתי המחוקקים סירבו להעביר בעצמם. המפורסם בהם, "הצעה מס' 13", אושרר ברוב קולות ב-1978 והביא לקיצוץ דראסטי במיסי הארנונה. בבחירות שנערכו בשבוע שעבר נכללו לא רק הפריימריז, בהן נקבע המועמד העדיף לנשיאות, אלא גם משאל עם שכלל מספר הצעות.

אני עצמי עדיין מתקשה להחליט באם משאלי העם הם רעיון טוב שיכול לשמש כאחד מנדבכיה של שיטה דמוקרטית אמינה, או. להבדיל, תפוח עץ שפעם היה מתוק אך עתה מראה סימני ריקבון. בדמוקרטיה יציגה, זו המקובלת בעולם המערבי, אנו בוחרים בחברי בית המחוקקים כדי שהם יקדישו זמנם ללימוד הבעיות העומדות בפני המדינה ויחליטו מה טוב עבורנו. אם רוב המחוקקים מחליט, לדוגמא, שתקציב משרד החינוך יצומצם בשנה הקרובה ב-5%, אנו חיים עם עובדה זו. בקליפורניה, לעומת זאת, יכול הארגון המקצועי של המורים להילחם בהורדת התקציב ע"י העברת הצעה במשאל עם שתעלה - אם תאושר - את תקציב משרד החינוך.

וכאן מתחילים סימני הריקבון.

כדי שהצעה תיכלל במשאל העם השנתי, חייבים יזמיה לגייס מספר ענק של חתימות, שבשנים האחרונות הוא קרוב למיליון. גיוס החתימות דורש השקעה כספית גבוהה, וכך גם פרסומות הטלוויזיה להצעות. כך נוצר מצב שבו מיליונרים יכולים להשתמש בתהליך ההצעות כדי לעקוף את בית המחוקקים ולהעביר הצעות חוק העוסקות בנושאים הקרובים לליבם או ארנקם. הבוחרים מקבלים מידע מקיף על ההצעות דרך חוברת הסברה עבה המגיעה בדואר מממשלת קליפורניה, אך מעטים פותחים אותה. רוב הבוחרים מגבשים את דיעותיהם ממשדרי הפרסומת בטלוויזיה שרובם, בלשון המעטה, אינם מספרים את האמת.

ראה מה קרה להצעה ס' בלוס אנג'לס:

כשני שלישים מהבוחרים הצביעו עבור הצעה זו שמטרתה, לפי מישדרי הפרסומת, הייתה להוריד את המס העירוני על טלפונים סלולריים מ-10% ל-9%. אם מטרת ההצעה היא להוריד את המס העירוני, מדוע הצביעו שליש מהבוחרים נגדה? כי הם טרחו לקרא את חוברת ההסברה שקיבלו מהממשלה, וכך ידעו שמישדרי הפרסומת שיקרו במצח נחושה. לא היה מדובר כאן בהורדת המס העירוני על טלפונים, אלא ביצירת מס חדש בשיעור 9% מערך החשבון החדשי.

לפני מספר שנים החליטה מועצת העיריה על הטלת מס עירוני בשיעור 10% על טלפונים סלולריים. שנים עברו, ואז מצא מישהו שחוק היסוד של העיר אומר במפורש שמיסים מסוג זה יש לאשרר במשאל עם, דבר שהעיריה לא טרחה לעשות. הוא תבע את העיר לדין, בית המשפט הסכים איתו והמס בוטל. כתגובה, החליטה מועצת העיריה על הטלת מס בשיעור 9%, אותו אשררו הבוחרים במסגרת הצעה ס'. לבוחרים לא נאמר דבר על כך שהמס הקודם בוטל ושהצעה ס' מאשררת מס חדש לחלוטין. מישדרי הפרסומת של העיריה הודיעו בצהלה שמטרת ההצעה היא להוריד את שיעור המס, ומרבית הבוחרים הסכימו עם העיריה שהורדת המס היא, אכן, דבר שהם מוכנים להצביע עבורו.

וכך, באמצעות תרגיל עוקץ, הצליחה מועצת עיריית לוס אנג'לס לשכנע את מרבית הבוחרים - אנשים שרוב הזמן הם שפויים לחלוטין - להסכים להטלת מס חדש.
ד"ר אריק פורסטר עוסק ביעוץ משפטי בתחומי הנדל"ן ומשכנתאות, בנוסף לשירותי גישור ובוררות. הוא מכהן כשופט-בורר עבור רשות ניירות הערך האמריקאית (FINRA).



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב